Vedisk meditasjon er en enkel mental meditasjonsteknikk

lær vedisk meditasjon

Hva er vedisk meditasjon?

En enkel definisjon på meditasjon er at sinnet vårt går fra full tankeaktivet til stillhet. I denne stillheten finner den indre roen og oss selv, samtidig som vi gir slipp på sinnets og kroppens stress, toksiner og tretthet.

Vedisk meditasjon er basert på Veda, de vediske skrifter. En 5000 år gammel kilde av visdom og kilden til yoga(asanas, pranayama og meditasjon) og ayurvedisk medisin.

Under meditasjon opplever man indre våken tilstedeværen utover tanken. Vi kan beskrive denne tilstanden som den ypperste indre tilfredshet. Denne indre hvilen som vi når med meditasjon er betydelig dypere enn den som vi har når vi sover. Denne dyptgripende hvilen gjør at dypt forankrede stress, toksiner og tretthet kan gi slipp på en naturlig måte og gir oss mange helsemessige fordeler.

Kombinasjonen av en lykksalig bevissthet og dypere hvile med gjør deg mindre stresset, mer kreativ, mer produktiv og mer tilpasningsdyktig til livets krav i dine daglige aktiviteter.

Vedisk meditasjon er enkelt

Prinsippet er enkelt, kan du tenke, kan du meditere. Du trenger ikke sitte ubehagelig i en fancy yoga-stilling eller prøve å «fjerne tankene.» Vedisk meditasjon er utviklet for aktive mennesker med et moderne sinn. Det er en enkel meditasjonsteknikk som er lett å tilpasse en travel hverdag. Vi sitter komfortabelt, lukker øynene og tenker stille på en bestemt lyd (mantra) for å finne den indre roen og bevege oss inn i en tilstand av dyp hvile. Gjennom denne meditasjonsprosessen får vi tilgang til sinnets fulle potensiale og gjenoppretter balansen i kroppen.

Vedisk meditasjon er avslappende

Vedisk meditasjon lar oss dykke dypt under overflaten av sinnets aktivitet og vi får tilgang til stillheten som ligger naturlig i sinnet vårt. Denne stillheten mellom tankene gir oss ubegrensede tilgang til dette «rommet» som ligger utenfor våre daglige tanker og bekymringer. Vi gir slipp på akkumulert stress, tretthet, utmattelse og fysiske spenninger i kroppen. Vi er i en tilstand av våken hvile. Etter å ha meditert i 20 til 30 minutter føler vi oss rolige, klare, skjerpet og er klar for å takle hverdagslivets krav.

Du sitter komfortabelt i en god stol eller sofa. Ingen kompliserte og ukomfortable yoga-stillinger, med mindre du selv ønsker det. Tenker lett og uanstrengt på mantraet i 20 minutter to ganger daglig. Behagelig og deilig, og du kan gjøre det hvor som helst. Hjemme. På jobb. På flyplassen. Kan du tenke – kan du meditere!

Vedisk meditasjon er givende

Når vi har en daglig meditasjonspraksis reduserer vi akkumulert stress i kroppen. Dette hjelper oss til å prestere på øverste nivå, tenke mer kreativt, overvinne frykt og vi føler oss lykkeligere. Med regelmessig praksis med Vedisk meditasjon opplever du at du får mer energi. Du blir mer til stede og produktive ved å bruke mindre krefter. Arbeid, lek og personlige forhold blir mye mer givende.

Vedisk meditasjon passer for alle

Vedisk meditasjon har ingen ting med religion å gjøre, men er utviklet av munker for de som bodde og levde utenfor klostrene, såkalte «householders». Disse «householders» var folk akkurat som deg og meg med familie, jobb og fritidsaktiviteter. Uansett hvilket religion eller livssyns-ståsted du har så kan du bruke denne enkle og uanstrengte mantra-baserte meditasjonsteknikken som brukes over hele verden. Siden teknikken utløser en fysiologisk effekt i hjernen og kroppen, krever den absolutt ingen tro eller et livssyns-system for å virke på deg.

Vær oppmerksom på!

Vedisk meditasjon er ikke ment å være en erstatning for profesjonell medisinsk diagnose eller behandling.

Søk alltid råd fra legen din eller annen kvalifisert helsepersonell angående medisinsk tilstand.