Vedisk meditasjon er en enkel og uanstrengt meditasjonsteknikk

lær vedisk meditasjon

Fordeler med Vedisk meditasjon

Det er mange fordeler med vedisk meditasjon, mindfulness og andre meditasjonsteknikker. Utgangspunktet for vedisk meditasjon er at du tenker stille på et mantra, som du også kan kalle en ordlyd. Dette mantraet er en tanke som på en måte «utligner» dine andre tanker. Et vedisk mantra er på språket Sanskrit og har ingen betydning i forståelsen av ordet eller ordene. Det som er viktig er mantraets vibrasjon. Så når vi mediterer så får vi mantra – tanker – mantra – tanker osv. Tankene er en del av meditasjonsprosessen.

Når vi mediterer så sitter vi behagelig, tenk på hvordan du sitter når du skal se en god film. Vedisk meditasjon er en enkel og uanstrengt meditasjonsteknikk. Og når du har lært den så har du all kunnskap (og det er alt du trenger) for å meditere resten av livet.

  • Reduserer stress
  • Kan redusere angst
  • Forbedrer dine personlige forhold
  • Skaper indre ro
  • Vekker din intuisjon
  • Reduserer blodtrykket
  • Bli mindre dømmende
  • Forbedrer søvnmønstrene dine, sover mer og bedre
  • Bedre generell helsetilstand
  • Økt lykkefølelse
  • Økt evne til å fokusere
  • Økt produktivitet
  • Økt kreativitet 

Fysiske fordeler ved vedisk meditasjon

  • Stimulerer kroppens egne reparasjonsmekanismer og selvregulering
  • Senker blodtrykket 
  • Reduserer betennelser i kroppen
  • Økte nivåer av enzymet telomerase, som hjelper til med å bremse aldringsprosessen
  • Nedregulering (slår av) av gener som bidrar til sykdommer som diabetes, Alzheimers, autoimmune sykdommer og noen typer kreft
  • Oppregulering (slår på) av gener som er ansvarlige for god helse
  • Reversering av aldring på cellenivå

Psykologiske fordeler ved vedisk meditasjon

  • Redusert opplevelse av stress 
  • Økt opplevelse av avslapning og ro
  • Økt opplevelse av helbredende følelser som kjærlighet, medfølelse, glede, likhet og takknemlighet
  • Redusert opplevelse av smertefulle følelser som begrenser din bevissthet, som: sinne, fiendtlighet, skyld, frykt, skam, angst og depresjon
  • Bedrer din evne til å respondere rolig enn å reagere utenksomt 
  • Bedrer dine personlige forhold og relasjoner
  • Forbedrer ditt søvnmønster 
  • Reduserer avhengighetsskapende aktiviteter som alkohol, rus ol. 

Healende fordeler ved vedisk meditasjon

  • Reduserer høyt blodtrykk
  • Reduserer kolesterolnivået
  • Reduserer produksjon av «stresshormoner», inkludert kortisol og adrenalin
  • Mer effektiv oksygenbruk 
  • Økt produksjon av det anti-aldrende hormonet DHEA
  • Forbedret immunfunksjon
  • Reduserer følelsen av angst og depresjon 
  • Forbedret søvn

Kort oppsummert:

  • Meditasjon reduserer stress og utbrenthet
  • Meditasjon forbedrer hjernen din, inkludert fokus, hukommelse og evne til å lære
  • Meditasjon hjelper deg å skape mer harmoniske og kjærlige forhold
  • Meditasjon forbedrer din kreativitet og evne til å løse problemer og utfordringer
  • Meditasjon reduserer depresjon, angst og søvnløshet

Vil du ha økt opplevelse av lykke?

Hver av disse naturlig hjernekjemikaliene er knyttet til forskjellige sider av lykke og som «kommer frem» med en daglig meditasjonspraksis:

Dopamin spiller en nøkkelrolle i hjernens evne til å oppleve glede, føle seg belønnet og opprettholde fokus.

Serotonin har en beroligende effekt. Det letter spenninger og hjelper oss til å føle oss mindre stresset, mer avslappet og fokusert. Lave nivåer av denne nevrotransmitteren har vært knyttet til migrene, angst, bipolar lidelse, apati, følelser av verdiløshet, tretthet og søvnløshet.

Oxytocin (det samme kjemikaliet hvis nivåer stiger under seksuell opphisselse og amming), er et gledeshormon. Det skaper følelser av ro, tilfredshet og trygghet, samtidig som du reduserer frykt og angst.

Endorfiner er ofte kjent som kjemikaliene som skaper begeistringen. Disse nevrotransmitterne spiller mange roller som er relatert til velvære, inkludert reduserte smertefølelser og reduserer bivirkningene av stress.

Vi mediterer for å få et bedre liv – ikke for å bli bedre til å meditere

 

Vær oppmerksom på!

Vedisk meditasjon er ikke ment å være en erstatning for profesjonell medisinsk diagnose eller behandling.

Søk alltid råd fra legen din eller annen kvalifisert helsepersonell angående medisinsk tilstand.